Eğer neden bu yazıyı
yazdığımı merak ediyorsanız; Mabel Matiz birkaç ay önce Adıyaman’da, özellikle
söylersem Nemrut Dağı’nda, şarkısı “Mendilimde Kırmızım Var”’a klip çekti, ki
Adıyaman benim şu anda yaşadığım şehir.
Nemrut Dağı’nı daha
önce duymadıysanız, Nemrut 2206m rakımda Kral I. Antiochos’un krallık mezarlığı
ve tapınağıdır. I.Antiochos Kommagene Krallığı’nın kralıdır. Yunancada genler
topluluğu anlamına gelen Kommagene, Grek ve Pers uygarlıklarının inanç, kültür
ve geleneklerini birleştiren güçlü bir krallıktır. Her biri 6 tonluk devasa 7
Tanrı heykeli bize onları yapmak için insanların ne kadar sıkı çalıştıklarını
gösteriyor. Heykelleri yapmak için kullandıkları temel malzeme parçalanmış
kayalardı ve insanlar onları Nemrut’un aşağısındaki vadiden taşımışlardı.
Krallık hazinesi ve her Tanrı’nın şahsi mal varlıkları ana mezar olan
heykellerin arkasındaki büyük yığının altında gömülüdür.
Mabel Matiz ve
Nemrut arasındaki tek ortak şey Yunanca isimleriymiş gibi görünebilir, ama öyle
değil. Öncesinde de bahsettiğimi gibi Matiz, Nemrut’ta şarkısına klip çekti.
Yoğun bir çalışmayla
5 gün sürdü klip çekimi ve Erhan Arık çekimin yönetmenliğini üstlendi.
İlk olarak, Matiz’in
ekibinin nasıl sıkı çalıştığı inanılmaz. Çünkü Nemrut yazın bile dondurucu
soğuk ve onlar kışın ortasında çektiler!
Videonun genel
temasının tasavvuf ve inanç olduğunu ilk saniyelerden anlıyoruz. Klipte ilk
gördüğümüz şey yeşilli bir grup insanın zikir çekmesi. Sonrasında dağın başında
Mabel münzeviymiş gibi görünüyor. Bize Mecnun’u hatırlatıyor ama bu sefer çölde
değil bir dağın zirvesinde. Klipin başından hissettiğimiz tasavvufi maneviyat
bize Mabel’i bir derviş olarak sunuyor. Gözlerinde bir aşığın derinliği, bir
aşığı bekleyiş var.
Ardından ‘Kırmızı’
ortaya çıkıyor, kırmızının ne olduğunu anlıyoruz: aşk. Mabel’in mendilindeki
kırmızı. Kırmızılar içindeki genç kadını bu klipte Güneş Sayın canlandırıyor.
Umutsuz bekleyiş, bastırılmış aşk ve bitmez yolculuklar…
Kültürel öğeler öyle güzel işlenmiş ki biz kırmızıya ve
dervişe yakın hissediyoruz. İkisinin de gözünde üzüntü ve umudu aynı anda
görüyoruz.
Mabel’in; iç benliği
veya -hep içimizde olan bu yüzden bir
parçamız olan- bir insana duyulan sevgi, ortaya çıkıp Kırmızı’dan Derviş’e
mesaj ulaştırıyor. Mesaj ulaşınca dervişin bekleyişi bitiyor. Klipteki diğer
sahnelerin aksine Kırmızı camdan dışarıya tedirginlikle bakmıyor, aksine
rahatlamış ve huzurlu gözüküyor. Kendi benliğini bulmuş gibi.
Video boyunca çeşitli
tasavvufi öğeler görüyoruz, binder ve tabiki zikir ve derin nefes gibi. Son
sahne de klibin başladığı gibi zikirle bitiyor.
Yazımı şarkıdan bir kısımla bitirmek istiyorum:
Sayılı
günler çabuk geçer ah
Başa gelmiş
dert çekilsin
Yazı kalır,
söz uçar ah
Sinemde bir
ağıt yakılsın
Geri ver
geri ver bana düşümü,
Yakıyor
gerçeğim aman
Görmeyince bu
göz katlanır mı gönül
Görerim yeniden, yeniden.
If you are wondering
why I’m writing this article, a few months ago he filmed a clip to his song “
Crimson on my Hankerchief” in Adıyaman,
specifically speaking in Nemrut mountain. Which, Adıyaman is the place where
I’m currently living.
If you’ve never
heard of the Nemrut mountain, Nemrut at a height of 2206m, is a royal tomb and
temple of King Antiochos I. who is the king of the Commagene Kingdom. Commagene
which means the ‘community of genes’ in Greek, is a strong kingdom that unites
beliefs, culture and customs of Grek and Pers nations. Each weighing 6 tons, 7
massive God statues show us how hard poeple worked to make those. The main
thing they used to make the statues were boulders and the people carried those
rocks from the valley below. Royal treasures
and other personal belongings of each God is buried under the pile,
which is the main tomb.
It may seem as if
the only thing in common between Mabel and Nemrut is their Greek names, but it
is not. As I mentioned before, he filmed a clip to his song in Nemrut.
It took them 5 days
to film with hard work and Erhan Arık undertook the directing of the video.
First of all, it is
incredible how hard is team worked. Because it is even freezingly cold in the
summer time and they filmed it in the middle of the winter. We understand that
the general theme of the video is Islamic mysticism and faith just by the
second into the video. The first thing we see in the clip is a group of people
doing dhikr. Mabel looks as if he is sequestered. He reminds us the Mecnun, this time not in
the desert but at peak of a mountain. That mystical inwardness we feel from the beginning of the clip presents us
Mabel as a dervish. In his eyes there is the deepness of a besotted, there is
the wait for the lover. Then the ‘red’ appears , we understand what the red is:
the love. The crimson on the hankerchief of Mabel. The young woman in red is
played by Güneş Sayın in the clip. The desperate wait, the trapped love and the
endless road trips…
The cultural items are implied in such a great way that we
feel close to the ‘red’ and dervish. In the eyes of both we see sadness and
hope at the same time. Who we assume Mabel’s inner self; or the love for a
person,which is always inside of us,thus a part of us, takes long road trips to
deliver a message to the dervish from the red. The wait of the dervish ends
when the message arrives. Oppose to any other scene in the clip, Red is not
looking at the outside from the window with perturbation, but she looks rather
relieved and peaceful. As if she found her inner self, too. Throughout the
video we see various mystical elements, such as framed drum and also of course
the dhikr and deep breathing. The final scene ends like how it started, with
dhikr.
I would like to end my article with a part from the song:
Oh,how numbered days fly by
This burden must be borne
Written words remain,spoken words take wing
May my heart lament
Give
back, give back
My dreams
Realityis agony
Can my heart endure not seeing its desire
Let it see again and again.
Ne güzel bilgilendirmişsin. Evet klibi izledim de ; sen anlatınca, neremle izlemişim gibi bir soru düştü beynime.
YanıtlaSilMabel Matizi de ben levanten gibi yabancı zannediyordum. Şivesi de tuhaf geliyordu. Araştırma ihtiyacı da duymamışım.
Vay be ne bilgiler . Ayy sağol yaaa kalemine sağlık ;)
çok güzel ve anlamlı olmuş :) şarkıyı dinledim ama dinlemeyenler için fırsat oluşturdun işte
YanıtlaSil